SpiruHaretForum.ro https://www.spiruharetforum.ro/ | |
SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN https://www.spiruharetforum.ro/viewtopic.php?f=175&t=56 |
Pagina 1 din 2 |
Autor: | costy [ 24 Mar 2009, 17:24 ] |
Subiectul mesajului: | SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
Aici puteti posta discutiile pe baza grilelor.Mult succes in anul universitar 2008- 2009 !!! |
Autor: | moruz paula [ 04 Mai 2009, 08:53 ] |
Subiectul mesajului: | Re: SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
cine are raspunsuri sa le posteze , anul I, sem. 2, drept, centrul Suceava, ID |
Autor: | D3nis2 [ 14 Mai 2009, 21:23 ] |
Subiectul mesajului: | Re: SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
Facultatea de Drept si Administratie Publica Disciplina: Introducere in dreptul european Forma de invatamant: ZI, FR, ID Anul de studiu: I LISTA DE INTREBARI PENTRU EXAMEN DISCIPLINA: INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN 1. Care sunt izvoarele primare (principale) ale dreptului comunitar ?pag.30 -Tratatele constitutive sau originare ale Comunitatii Europene -Tratatele sau documentele care au modificat sau completat tratatele originare 2 Sub ce denumire mai este cunoscut in limbajul curent Dreptul Uniunii Europene?pag.26 -dreptul comunitar 3 Ce caracter are regulamentul ca izvor de drept ?pag.33 -de obligativitate fată de alte documente emanate de la Comunitati(recomandari si vize),care un au aceasta calitate de;;a obliga”. 4 Care este scopul unei directive?pag.34 -de a asigura o uniformizare juridica,ceea ce permite o mai buna armonizare si colaborare intre sistemul juridic comunitar si cel national 5 Ce caracter are regulamentul fata de statele membre?pag.33 -aplicabilitate directa 6. Care sunt izvoarele derivate de drept comunitar?pag.33 -regulamentul,directiva,decizia,recomandarile si avizele 7. Care este regula in ceea ce priveste adresabilitatea unei directive ?pag.34 -se adreseaza numai anumitor state 8. Cum este calificat Dreptul Uniunii Europene?pag.26 -este calificat unánim ca fiind o specie suigeneris a dreptului in general 9. In cadrul izvoarelor dreptului comunitar, decizia, pentru cine este un act obligatoriu ?pag.34 -pentru destinatarii desemnati 10. Care este rolul recomandarilor si avizelor?pag.35 -de a constitui o sursa indirecta de apropiere a legislatiilor nationale ale statelor membre 11. Pentru ce motiv intervin Conventiile comunitare?pag.36 -pentru a completa Tratatele Comunitare deja existente 12. Ce au la baza izvoarele de drept comunitar ?pag30 -tratatele constitutive 13. In structura izvoarelor de drept comunitar, ce fel de izvoare ocup. un loc important ?pag.30 -izvoarele primare 14. Dintre izvoarele de drept comunitar nescrise, cine ocup. cel mai important loc ?pag.37 -jurisprudenta comunitara 15. Ordinea juridica comunitara a fost definita de:pag.79 -Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene 16. Care pilon al U.E ii apar.ine in exclusivitate Consiliului:pag.80 -al II-lea pilon,care priveste Politica Externa si de Securitate Comuna(PESC) 17. In care dintre piloni Comisia Europeana, Consiliul Uniunii European si Parlamentul European se implica toate in luarea deciziilor:pag.79-80 -primul pilon-domeniul comunitar 18. Carta Drepturilor Fundamentale a U.E a fost proclamata in:pag.86 -7 Decembrie 2007 la Nisa 19. Unde este situata Curtea Europeana a drepturilor Omului: -Palatul Europei-Strasbourg 20. In procesul decizional al institutiilor europene care dintre actele adoptate sunt aplicabile obligatoriu pentru statele membre:pag.84 -deciziile 21. Aplicarea regulamentului are caracter:pag.82 -general si nu se aplica retroactiv 22. Care din urmatoarele caracteristici nu apartine directivei:pag83 - 23. Caracteristica deciziei ca act european emis este:pag.84 - este un act administrativ individual, chiar si atunci cât se adresează mai multor persoane fizice sau juridice, ori mai multor state membre, - este obligatorie în toate elementele sale pentru destinatari (persoană fizică, întreprindere sau stat membru), - are efect direct în ceea ce-l priveste pe destinatar si de obicei si aplicabilitate directă, în funcŃie de destinatarul ei. 24. CEDO este adoptat. in cadrul si sub egida Consiliului European la:pag.87 -4 Noiembrie 1950,la Roma 25. Tratatul de la Lisabona semnat la 13 decembrie 2007 va intra in vigoare:pag.90 -dupa ratificarea sa de catre toate statele membre 26 Care din urmatoarele acte se afla in varful ierarhiei actelor comunicare?pag.80 -Tratatele constitutive si actele asimilate precum si tratatele de aderare(actele primare) 27. Ordinea Juridica Europeana:Pag.80 -reprezinta un ansamblu de norme si reglementari cuprinse in tratatele constitutive,tratatele modificatoare si actele normative adoptate de institutiile Uniunii Europene 28. Al treilea pilon al Uniunii Europene priveste:pag.80 -Colaborarea politiei si justitiei in materie penala-Titlul VI din Tratatul Uniunii Europene 29. Directiva:pag.83 - reprezintă actul european, adoptat de Consiliu si de Comisie sau de Consiliu si Parlament, adresat statelor membre prin care se cere acestora să atingă un anumit rezultat într-un termen dat, fără a se stabili metodele sau mijloacele necesare atingerii acestuia - reprezintă o tehnică legislativă mediată si o metodă de legiferare la două nivele, fiind o normă cadru completată cu dispozitii de aplicare. -are aceeasi baza legala ca si regulamentul - este folosită în special în cadrul procesului de armonizare a legislatiilor statelor membre putând acoperi o largă arie de domenii. - este destinată numai statelor membre si reprezintă un mijloc de legiferare indirectă, întrucât în temeiul si vederea punerii în aplicare a directivei statul membru va trebui să adopte acte normative interne de transpunere 30. Directiva:pag.84 - poate fi directivă cadru, sau directivă de executare care este adoptată pentru punerea în aplicare a directivei cadru. 31. O transpunere incorecta a directivei:pag.83-84 - 32. Caractere fundamentale ale ordinii juridice comunitare sunt:79 - este o ordine juridică nouă, - este o ordine juridică autonomă fată de ordinea juridică internatională, care dispune atât de izvoare proprii, distincte, precum si de un sistem jurisdictional propriu de solutionare a diferendelor, - este o ordine juridică integrată în sistemul juridic al statelor membre ale Uniunii Europene, astfel încât sunt subiecte de drept comunitar atât statele membre cât si persoanele fizice si juridice apartinând acestora. 33. Care sunt cele trei mari domenii de drepturi fundamentale protejate de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene?pag.88 - drepturi civile: drepturile omului si dreptul la justitie, garantate de Conventia Europeana a Drepturilor Omului adoptata de Consiliul Europei, la care sunt membre toate statele Uniunii Europene ; - drepturi politice: care deriva din cetătenia europeana stabilita prin Tratate; - drepturi economice si sociale: care includ drepturile stabilite de Carta Comunitara a Drepturilor Sociale ale Muncitorilor, adoptata pe 9 decembrie 1989 la summit-ul de la Strasbourg al sefilor de stat si guvern din Statele Membre, sub forma unei Declaratii. 34. Carta drepturilor fundamentale ale omului este :pag.86 -o oglinda a valorilor comune ocrotite de legislatia tarilor membre 35. Tratatul de aderare al Romaniei la Uniunea Europeana este comun cu cel de aderare al altui stat.pag.236 -Tratatul de aderare al Bulgariei 36. Tratatul de aderare al Romaniei la Uniunea Europeana a fost elaborat pe baza acelorasi principii ca si cel al altui stat.pag.236 -Bulgaria 37. Actul de aderare al Romaniei la Uniunea Europeana are un continut identic cu al altui act.pag.236 -Actul de aderare al Bulgariei 38. Ce cuprinde Partea intai a Protocolului de aderare al Romaniei la Uniunea Europeana.pag.237 -cuprinde definitii si prevederi privind caracterul obligatoriu pentru România si Bulgaria al tratatelor fundamentale si al actelor adoptate de institutiile comunitare si de Banca Centrală Europeană anterior aderării acestora la U.E.. 39. De cine vor fi administrate Acordurile bilaterale privind pescuitul incheiate de Romania inainte de aderare?pag.237-238 -de Uniune 40. Dupa semnarea Tratatului de aderare si pana la momentul aderarii efective a Romaniei la U.E., aceasta a beneficiat de un anumit statut.pag.243 -observator activ in cadrul institutiilor europene implicate in procesal de luare a deciziilor la nivelul Uniunii Europene 41. La ce data a fost publicat Primul Raport de monitorizare al Romaniei de catre Comisia europeana in vederea aderarii la U.E.pag.243 -25 octombrie 2005 42. Unde a fost prezentat Raportul de monitorizare privind situatia pregatirii Romaniei si Bulgariei pentru aderarea la U.E.pag.243 -la Bruxelles,la 16 mai 2006 43. In ce domenii a progesat Romania, potrivit Raportului Comisiei europene prezentat la data de 26 septembrie 2006.pag.244 -criteriile politice-reforma in domeniul justitiei,lupta impotriva coruptiei la nivel inalt -criteriile economice-economie de piata functionalasi capacitatea de a face presione pietei din cadrul Uniunii 44. La ce data au ratificat Tratatul de aderare al Romaniei la UE, Camerele reunite ale Parlamentului.pag.244 -17 mai 2005 45. Prin ce lege au ratificat Tratatul de aderare, Camerele reunite ale Parlamentului Romaniei.pag.244 -Legea 157/2005 46. La ce data a depus Romania instrumentul de ratificare a Tratatului de aderare la Uniunea Europeana?pag.244 -27 mai 2005 47. Cand a depus Romania instrumentul de ratificare a Tratatului de aderare la Uniunea Europeana.pag.244 -27 mai 2005,odata cu Bulgaria 48. Unde a avut loc, Ceremonia depunerii instrumentelor de ratificare a Tratatului de aderare al Romaniei la UE.pag.244 -Ministerul Afacerilor Externe al Italiei,la Roma 49. Care este statul care a indeplinit func.ia de depozitar al Tratatului de aderare al Romaniei la UE .pag.244 -Italia 50. De la ce data Romania a devenit stat membru al Uniunii Europene .pag.245 -1 ianuarie 2007 51. In contextul coordonarii procesului de transpunere, Departamentul pentru Afaceri Europene din cadrul Guvernului Romaniei va furniza informatii catre o institutie.pag.245 -Comisia Europeana 52. In anul 2006, a fost initiat un proces de evaluare a actelor normative, prin care au fost preluate in dreptul intern prevederi a unor regulamente comunitare, de catre o institutie.pag.247 -Ministerul Integrarii Europene 53. Departamentul pentru Afaceri Europene avizeaza, in mod obligatoriu un anumit tip de acte.246-247 -acte de modificare,completare sau abrogare a legislatiei nationale in vigoare 54. Atunci cand Comisia apreciaza ca un stat membru nu si-a indeplinit una dintre obligatii asumate prin tratat, aceasta emite un act.pag.245-247 - 55. Care sunt mecanismele juridice de protectie a drepturilor cetatenilor europeni?pag.96 -sistemele de judecata la nivel unional -Curtea Europeana a Drepturilor Omului 56. Unde isi are sediul Curtea Europeana de Justitie?pag.96 -Luxemburg 57. Care sunt instantele de judecata la nivel unional?pag.96 -Curtea Europeana de Justitie -Tribunalul de prima instanta 58. Din cati judecatori era compusa, initial, Curtea de Justitie Europeana?pag.97 -7 judecatori 59. Cat dureaza mandatul judecatorilor Curtii de Justitie Europene?pag.97 -6 ani 60. La ce interval de timp sunt inlocuiti, partial, judecatorii Curtii Europene de Justitie?pag.97 -la 3 ani 61. Cati judecatori si avocati generali numara, in prezent, Curtea Europeana de Justitie?pag.98 -27 judecatori asistati si 8 avocati generali 62. De cine sunt numiti judecatorii care urmeaza sa faca parte din Curtea Europeana de Justitie?pag.98 -de catre statele membre care se pun de acord asupra acestora 63. Cat dureaza mandatul presedintelui Curtii Europene de Justitie?98 -3 ani 64. Cine poate ridica imunitatea judecatorilor Curtii Europene de Justitie?pag.98 -plenul Curtii de Justitie Europene 65. Care sunt modalitatile in care inceteaza, in mod individual, mandatul unui judecator al Curtii Europene de Justitie?pag.98 -demisie 66. Cat dureaza mandatul avocatilor generali din cadrul Curtii Europene de Justitie?pag.99 -6 ani 67. Care dintre membrii Curtii Europene de Justitie sunt specifici jurisdictiei europene?pag.99 -avocatii generali 68. Care este data de incepere a anului jurisdictional comunitar?pag.99 -6 octombrie 69. Care sunt cauzele ce pot fi judecate de Curtea Europeana de Justitie?pag.99 - recursurile directe, care pot fi prezentate direct de către Comisie, de către alte institutii comunitare sau de către un stat membru. - trimiteri prejudiciare, care emană de la jurisdictiile statelor membre ce au nevoie de o decizie asupra unei chestiuni de drept comunitar în scopul oferirii unei sentinte 70. Care sunt trasaturile procedurii de judecata in fata plenului Curtii Europene de Justitie saua ,,Camerelor” sale?pag.100-101 - este contradictorie pentru că ambele părti, reclamantul si pârâtul, trebuie să-si prezinte pretentiile si să le sustină, argumentându-le cu dovezi (mijloace de probă); - este publică deoarece la sedinŃele de judecată poate asista oricine este interesat, ceea ce înseamnă că nu pot participa decât părtile interesate, reprezentantii lor, judecătorul raportor si avocatul general însărcinat cu prezentarea cazului ori judecătorul Tribunalului de Primă Instantă, având atributiile acestuia din urmă; - este mixtă deoarece comportă două faze principale: faza scrisă si cea orală; - este inchizitorie deoarece între faza scrisă si cea orală se poate intercala o fază de instrumentare sau de investigare pentru pregătirea cazului în vederea dezbaterii sale. 71. Cum sunt adoptate deciziile Curtii Europene de Justitie?pag.101 -cu majoritate de voturi 72. Care sunt competentele Curtii Europene de Justitie?pag.101 - - efectuează un control al legalitătii actelor comunitare, realizat, îndeosebi, pe calea recursului în anulare, a exceptiei de ilegalitate si a recursului în carentă; - interpretează unitar Tratatele si actele comunitare pe calea recursului în interpretare; - controlează legalitatea actiunilor sau omisiunilor statelor membre în raport cu dispozitiile tratatelor, transând litigiile dintre acestea; - solutionează actiuni cu privire la repararea pagubelor cauzate de organele Comunitătilor sau de agentii acestora; - se comportă asemănător Tribunalului administrativ al O.N.U., solutionând litigiile privind raporturile functionarilor comunitari cu organele de care depind; - devine instantă arbitrală, dacă o clauză compromisorie există în acest sens într-un contract încheiat de una dintre Comunităti; - actionează ca instantă de recurs de ultim grad; - este o instantă internatională, putând transa litigii între statele membre, dacă acestea sunt în legătură cu obiectul tratatelor si dacă între statele litigante a intervenit un compromis; - dispune de o competentă consultativă. 73. Care sunt competentele Curtii Europene de Justitie? -in domeniul administrativ si civil prevazute de art.202 din Tratatul CE 74. Care sunt competentele Curtii Europene de Justitie?pag.192 - Procedura întrebărilor preliminare - Actiunea în neîndeplinirea obligatiilor - Actiunea în anulare - Actiunea în interpretarea propriilor decizii - Actiunea în constatarea abŃinerii de a acŃiona - Revizuirea - Reexaminarea - Recursul 75. In ce scop a fost creat, in 1989, Tribunalul de Prima Instanta?pag.104 -pentru a eficientiza activitatea Curtii de Justitie, în scopul ameliorării protectiei jurisdictionale a justitiabililor si pentru a permite acesteia să se concentreze în activitatea sa asupra principalei sale sarcini, si anume cea de interpretare uniformă a dreptului comunitar. 76. Care este numarul judecatorilor care intra in componenta Tribunalului de Prima Instanta?pag.104 -27 judecatori 77. Unde isi are sediul Tribunalul de Prima Instanta?pag.104 -Luxemburg 78. Care este denumirea informala a Curtii Europene a Drepturilor Omului?pag.105 -Curtea de la Strasbourg 79. Cati judecatori are, in prezent, in componenta, Curtea Europeana a Drepturilor Omului?pag.105 -43 judecatori 80. De cine sunt alesi judecatorii care urmeaza sa faca parte din Curtea Europeana a Drepturilor Omului?pag.105 -Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei 81. Cum isi desfasoara activitatea, in majoritatea cazurilor, Curtea Europeana a Drepturilor Omului?pag.106 -in camere de 7 judecatori 82. Din cati judecatori este compusa Marea Camera a Curtii Europene a Drepturilor Omului, care functioneaza in cazuri exceptionale?pag.106 -17 judecatori 83. Cine poate sesiza Curtea Europeana a Drepturilor Omului?pag.106 -orice stat contractant(prin plangere penala) -orice particular care se considera victima a unei violari a Conventiei (prin plangere individuala) 84. Cum sunt luate deciziile de Curtea Europeana a Drepturilor Omului?pag.106 -cu majoritatea judecatorilor prezenti 85. Ce simbolizeaza, la modul ideal, cetatenia europeana?pag.107 -comuniunea de scopuri si de mijloace care există între popoarele statelor membre ale Uniunii Europene. 86. De cine este reglementata cetatenia Europeana?pag.109 -de dreptul Uniunii 87. Care sunt drepturile cetaateanului european, conform Tratatului de la Maastricht?pag.111 -dreptul la libera circulatie -dreptul de a alege si a fi ales in Parlamentul European si alegerile locale -dreptul de a beneficia pe teritoriul unui stat tert(care un este membru al UE),in care propria tara un are reprezentanta consulara,de protectie diplomatica din partea autoritatilor unui alt stat membru -dreptul de petitie in fata Parlamentului European -dreptul de a se adresa Avocatului Poporului(,,Ombudsman”)pentru examinarea cazurilor de administrare defectuoasa din partea organismelor si institutiilor comunitare 88. Care sunt drepturile cetateanului european, conform Tratatului de la Maastricht? Sursa: Sinteza . capitolul VI 89. Care sunt drepturile cetateanului european, conform Tratatului de la Maastricht? Sursa: Sinteza . capitolul VI 90. Cine se bucura de cetatenie europeana?110 -orice persoana avand nationalitaea unuia dintre átatele membre 91. La ce drepturi se refera Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene in capitolul referitor la cetatenie?pag.116-118 -dreptul de a alege si a fi ales in Parlamentul European -dreptul la buna administrare -dreptul de acces la documente -mediatorul European -dreptul la petitie -libertatea de circulatie si stationare -protectia diplomatica si consulara 92. La ce drepturi se refera Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene in capitolul referitor la cetatenie? Sursa: Sinteza . capitolul VI 93. La ce drepturi se refera Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene in capitolul referitor la cetatenie? Sursa: Sinteza . capitolul VI 94. Cine poate sesiza Ombudsmanul European?pag.117 -orice cetatean European si orice persoana fizica sau juridica cu resedinta sau cu sediul social intr-unul din statele membre 95. Puterea legislativa a Parlamentului European se exercita in mod schematic, dupa unele proceduri legislative.pag.153 -transmite parlamentelor nationale proiectele sale de acte legislative,precum si proiectele de acte modificate 96. Dezbaterile, opiniile si rezolutiile Parlamentului se publica intr-un document. Sursa: Sinteza, cap. IX 97. Parlamentul European poate adopta o motiune de cenzura care duce la o actiune.pag.151 -demisia membrilor Comisiei Europene 98. Procedura de adoptare a deciziilor comunitare presupune o actiune. Sursa: Sinteza, cap. IX 99. Comisia europeana, in functionarea sa are la baza un principiu.pag.145 -comisarii nu pot fi asimilati intocmai ministrilor din guvernele nationale,intre ei si directoratele generale(comparabile cu ministerele nationale),nefiind o corespondenta fidela sau -un comisar european poate coordona mai multe directorate generale sau se poate ca un director general sa fie coordonat de mai multi comisari europeni 100. Uniunea Europeana se bazeaza pe un ansamblu de reguli juridice, a caror respectare este obligatorie pentru o institutie. Sursa: Sinteza, cap. IX 101. Care sunt atributiile Comisiei Europene.pag.147 - veghează la aplicarea dispozitiilor acestui tratat si a măsurilor luate de institutii în virtutea acestuia; - formulează recomandări sau avize în materiile care fac obiectul acestui Tratat dacă Tratatul prevede în mod expres sau dacă comisia le consideră necesare; - dispune de putere de decizie proprie si participă la procesul de formare a actelor Consiliului si Parlamentului European, în conditiile prevăzute de acest Tratat; - exercită atributiile conferite de Consiliu pentru aplicarea normelor stabilite de acesta. 102. Care este rolul Consiliului European.pag.137 -for al reprezentantilor Statelor Membre -organ legislativ 103. De cine este reglementata organizarea si functionarea Consiliului Uniunii Europene.pag.136 -Tratatul instituind Comunitatea Europeana 104. Care este rolul Curtii de Conturi Europene.pag.206 -examinarea aspectelor de legalitate si regularitate a totalitatii veniturilor si cheltuielilor Comunitatilor,precum si si totalitatea conturilor de venituri si cheltuieli ale cărui organism creat de Comunitate, în măsura în care actul constitutiv nu exclude acest control, fie că sunt bugetare sau nu, dar si a institutiilor statelor membre dacă au beneficiat de sau au folosit fonduri comunitare. 105. Comunitatea Europeana are la baza tratatul: -privind constituirea Comunitatii Europene(tratatul de la Roma) 106. Uniunea Europeana are la baz. tratatul: -tratatul de la Maastricht 107. Cate titluri cuprinde Tratatul de la Maastricht:pag.223 -7 titluri 108. Dintre urmatoarele organisme, care are personalitate juridica? Sursa: Sinteza, cap.IX 109. Cati piloni are la baza U.E?pag.10 -3 piloni 110. Prin adoptarea Tratatului de la Maastricht, tratatele constitutive au fost:pag225 -modificate 111. Care sunt Comunitatile Europene: -Comunitatea Europeana a Carbunelui si Otelului(CECO) -Comunitatea Economica Europeana(CEE) -Comunitatea Europeana a Energiei Atomice(CEEA) 112. Care dintre urmatoarele variante nu este un pilon al U.E:pag.227 - 113. Ce semnifica CEEA:pag.128 -Comunitatea Europeana a Energiei Atomica 114. Uniunea politica a U.E este dat. de pilonii:pag 80 -pilonii I si II 115. Ce tratat introduce o clasificare generala a competentelor in trei categorii: - Competentele exclusive: doar Uniunea are puterea de a legifera in domenii precum uniunea vamala, politica comerciala comuna sau concurenta. - Actiunile de sprijin, de coordonare sau de completare:interventia Uniunii se limiteaza la sustinerea actiunilor intreprinse de statele membre, de exemplu, prin intermediul ajutoarelor financiare. Sunt vizate domenii precum cultura,educatia sau industria. -Competentele partajate acopera celelalte domenii(protectia mediului,transporturile si protectia consumatorilor etc.).Distribuirea puterii de legiferare intre Uniunea Europeana si átatele membre se face respectand principiul subsidiaritatii. -Tratatul de la Lisabona 116. Tratatul de la Lisabona :pag.119 -semnat la 13 decembrie 2007 - să promoveze pacea, valorile sale si bună-starea popoarelor sale; - să ofere un spatiu de libertate, de securitate si de justitie fără frontiere interioare, în sânul căruia este asigurată libera circulatie a cetătenilor săi. - să stabilească o piată interna care să aibă drept perspective: - o dezvoltare durabilă fondată pe o crestere economică echilibrată, pe o economie socială de piată competitiva care să tindă la deplina ocupare a fortei de muncă si la progresul social si pe o îmbunătatire a calitătii mediului; - să stabilească o uniune economică si monetară în care moneda de circulatie este euro - să afirme si să promoveze valorile si interesele sale si sa contribuie la protejarea cetătenilor în relatiile sale cu restul lumii. 117. In hotararea Costa c. ENEL, CJCE a enuntat:pag.48 -„toate normele comunitare trebuie să prevaleze asupra ansamblului normelor nationale, inclusiv la nivel constitutional”. 118. CJCE a stabilit prioritatea dreptului comunitar asupra dreptului procesual dintr-un stat membru in:.pag.49 -hotararea Simmenthal II 119. Efectul direct al dreptului comunitar const. in:pag.53 -capacitatea sa de a crea în mod direct drepturi si obligaŃii în sarcina particularilor, drepturi si obligaŃii pe care acestia din urma le pot invoca în faŃa judecătorului naŃional, care are obligaŃia de a le garanta. 120. Tratatele institutive consacra:pag.42 -teoria monista si impun respectarea sa de catre statele membre intrucat sistemul comunitar nu poate functiona decat in cadrul teoriei moniste, singurul principiu compatibil cu ideea unui sistem de integrare. 121. Principiile generale ale dreptului comunitar au fost initiate si formulate:pag.42-43 -în hotărârile Curtii de Justitie de la Luxemburg si, apoi, introduse în T.C.E. sau în tratatele modificatoare. 122. Principiile fundamentale ale Dreptului Comunitar European sunt:pag.47-48 - Principiul prioritatii; - Principiul Efectului direct - Principiul subsidiaritatii - Principiul proportionalitatii 123. Potrivit hotararii Simmenthal II:pag.49 -Curtea de justitie consideră o cerere de pronuntare a unei hotărâri premergătoare, în aplicarea art. 177 din Tratat, ca fiind adusă în mod justificat în fata sa, atâta timp cât trimiterea nu a fost retrasă de către instanta de la care emană si nici nu a fost casată de către o instantă superioară. - Aplicabilitatea directă a dreptului comunitar înseamnă aplicarea deplină si uniformă a reglementărilor sale în toate statele membre, începând cu data intrării lor în vigoare si atâta timp cât acestea continuă să fie în vigoare. Prevederile direct aplicabile sunt un izvor direct de drepturi si obligatii pentru toti cei pe care îi afectează, fie state membre sau persoane fizice; această consecintă priveste de asemenea orice instantă natională a cărei sarcină este, ca organ al unui stat membru, să apere drepturile conferite persoanelor fizice de către dreptul comunitar. - În conformitate cu principiul primatului dreptului comunitar, relatia dintre prevederile Tratatului si măsurile direct aplicabile de către institutii, pe de o parte, si dreptul national al statelor membre, pe de altă parte, constă în faptul că aceste prevederi si măsuri nu numai că prin intrarea lor în vigoare fac în mod automat inaplicabilă orice prevedere contrară a dreptului national în vigoare dat, atâta timp cât ele fac parte integrantă din ordinea juridică aplicabilă pe teritoriul fiecărui stat membru si primează în raport cu normele nationale ale acesteia, ele împiedică totodată adoptarea valabilă a unor noi măsuri legislative nationale în măsura în care ele ar fi incompatibile cu prevederile Comunitătii. Dacă s-ar admite că măsurile legislative nationale care încalcă domeniul în care Comunitatea îsi exercită puterea legislativă sau care sunt într-un alt mod incompatibile cu prevederile dreptului comunitar, au avut vreun efect valabil, s-ar ajunge la negarea în aceeasi măsură a eficientei obligatiilor asumate neconditionat si irevocabil de către statele membre în temeiul Tratatului, periclitându-se astfel însăsi fundamentele Comunitătii. - O instantă natională chemată, în limitele propriei sale competente, să aplice prevederile dreptului comunitar, are obligatia să asigure efectul deplin al acestor dispozitii, refuzând chiar din oficiu, dacă este necesar, să aplice orice prevedere contrară din dreptul intern, chiar adoptată ulterior normei comunitare, si nu este nevoie ca instanŃa să solicite sau să astepte mai întâi abrogarea unor astfel de prevederi pe căi legislative sau constitutionale. 124. Potrivit principiului proportionalitatii:pag.69 -mijloacele folosite de autorităti trebuie să fie proportionale cu scopul urmărit. 125. Potrivit Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii anexat la Tratatul de la Lisabona:pag.71-73 Articolul 1 Fiecare institutie asigură în permanentă respectarea principiilor subsidiaritătii si proportionalitătii definite la articolul 3b din Tratatul privind Uniunea Europeană. Articolul 2 Înainte de a propune un act legislativ, Comisia procedează la consultări extinse. După caz, aceste consultări trebuie să aibă în vedere dimensiunea regională si locală a actiunilor preconizate. În caz de urgentă exceptională,Comisia un procedează la consultările mentionate. Comisia îsi motivează decizia în cadrul propunerii. Articolul 3 În întelesul prezentului protocol, „proiect de act legislativ” înseamnă propunerile Comisiei, initiativele unui grup de state membre, initiativele Parlamentului European, cererile Curtii de Justitie, recomandările Băncii Centrale Europene si cererile Băncii Europene de Investitii privind adoptarea unui act legislativ. Articolul 4 Comisia transmite parlamentelor nationale proiectele sale de acte legislative si proiectele sale modificate, în acelasi timp în care le transmite organului legislativ al Uniunii. Parlamentul European transmite parlamentelor nationale proiectele sale de acte legislative, precum si proiectele sale modificate. Consiliul transmite parlamentelor nationale proiectele de acte legislative emite de un grup de state membre, de Curtea de Justitie, Banca Centrală Europeană sau Banca Europeană de Investitii, precum si proiectele modificate. La adoptarea acestora, rezolutiile legislative ale Parlamentului European si pozitiile Consiliului se transmit de către acestea parlamentelor nationale. Articolul 5 Proiectele de acte legislative se motivează în raport cu principiile subsidiaritătii si proportionalitătii. Orice proiect de act legislativ ar trebui să cuprindă o fisă detaliată care să permită evaluarea conformitătii cu principiile subsidiaritătii si proportionalităŃii. Articolul 6 În termen de opt săptămâni de la data transmiterii unui proiect de act legislativ în limbile oficiale ale Uniunii, orice parlament national sau orice cameră a unui parlament national poate adresa presedintelui Parlamentului European, al Consiliului si, respectiv, al Comisiei un aviz motivat în care să se expună motivele pentru care consideră că proiectul în cauză nu este conform cu principiul subsidiaritătii. După caz, fiecărui parlament national sau fiecărei camere a unui parlament national îi revine sarcina de a consulta parlamentele regionale cu competente legislative. În cazul în care proiectul de act legislativ în cauză este emis de un grup de state membre, presedintele Consiliului transmite avizul guvernelor respectivelor state membre. În cazul în care proiectul de act legislativ este emis de Curtea de Justitie, de Banca Centrală Europeană sau de Banca Europeană de Investitii, presedinteleConsiliului transmite avizul institutiei sau organului în cauză. Articolul 7 (1) Parlamentul European, Consiliul si Comisia, precum si, după caz, grupul de state membre, Curtea de JustiŃie, Banca Centrală Europeană sau Banca Europeană de InvestiŃii, în cazul în care proiectul de act legislativ european este emis de acestea, Ńin seama de avizele motivate adresate de parlamentele naŃionale sau de o cameră a unuia dintre aceste parlamente naŃionale. Fiecare parlament naŃional dispune de două voturi, repartizate în funcŃie de sistemul parlamentar naŃional. În cadrul unui sistem parlamentar naŃional bicameral, fiecare dintre cele două camere dispune de un vot. (2) În cazul în care avizele motivate privind nerespectarea de către un proiect legislativ a principiului subsidiarităŃii reprezintă cel puŃin o treime din totalul voturilor atribuite parlamentelor naŃionale în conformitate cu alineatul (1) al doilea paragraf, proiectul trebuie reexaminat. Acest prag este de o pătrime în cazul unui proiect de act legislativ prezentat în temeiul articolului 61 I din Tratatul privind funcŃionarea Uniunii Europene referitor la spaŃiul de libertate, securitate si justiŃie. În urma acestei reexaminări, Comisia sau, după caz, grupul de state membre, Parlamentul European, Curtea de JustiŃie, Banca Centrală Europeană sau Banca Europeană de InvestiŃii, în cazul în care proiectul de act legislativ este emis de acestea, pot hotărî fie să menŃină proiectul, fie să îl modifice, fie să îl retragă. Această decizie trebuie motivată. (3) De asemenea, în cadrul procedurii legislative ordinare, în cazul în care avizele motivate privind nerespectarea de către un proiect de act legislativ a principiului subsidiarităŃii reprezintă cel puŃin o majoritate simplă din voturile atribuite parlamentelor naŃionale în conformitate cu alineatul (1) al doilea paragraf, proiectul trebuie reexaminat. Ca urmare a unei astfel de reevaluări, Comisia poate hotărî fie să menŃină propunerea, fie să o modifice, fie să o retragă. În cazul în care decide menŃinerea propunerii, Comisia va trebui să justifice, printr-un aviz motivat, motivele pentru care consideră că propunerea este conformă cu principiul subsidiarităŃii. Acest aviz motivat, precum si avizele motivate ale parlamentelor naŃionale, vor trebui prezentate organului legislativ al Uniunii, pentru a putea fi luate în considerare în cadrul procedurii: (a) înainte de încheierea primei lecturi, organul legislativ (Parlamentul European si Consiliul) examinează compatibilitatea propunerii legislative cu principiul subsidiarităŃii, Ńinând seama în special de motivele invocate si împărtăsite de majoritatea parlamentelor naŃionale, precum si de avizul motivat al Comisiei; (b) în cazul în care, cu o majoritate de 55 % a membrilor Consiliului sau cu o majoritate a voturilor exprimate în Parlamentul European, organul legislativ consideră că propunerea legislativă nu este compatibilă cu principiul subsidiarităŃii, aceasta nu va mai fi examinată. Articolul 8 Curtea de JustiŃie a Uniunii Europene este competentă să se pronunŃe cu privire la acŃiunile referitoare la încălcarea principiului subsidiarităŃii de către un act legislativ, formulate, în conformitate cu normele prevăzute la articolul 230 din Tratatul privind funcŃionarea Uniunii Europene, de un stat membru sau transmise de acesta în conformitate cu dreptul său intern în numele parlamentului său naŃional sau al unei camere a acestuia. În conformitate cu normele prevăzute la articolul menŃionat, astfel de acŃiuni pot fi formulate si de Comitetul Regiunilor împotriva actelor legislative în vederea adoptării cărora Tratatul privind funcŃionarea Uniunii Europene prevede consultarea respectivului comitet. Articolul 9 În fiecare an, Comisia prezintă Consiliului European, Parlamentului European, Consiliului si parlamentelor nationale un raport privind aplicarea articolului 3b din Tratatul privind Uniunea Europeană. Respectivul raport anual se transmite, de asemenea, Comitetului Economic si Social si Comitetului Regiunilor.” 126. Potrivit Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiaritatii si proportionalitatii: Sursa: Sinteza . capitolul III 127. Aplicabilitatea directa semnifica faptul ca:pag.75 -regulamentele comunicare sunt integrate ca atare in ordinea juridica interna si ca orice masura nationala de transformare sau de introducere in ordinea juridica este interzisa. 128. Generalizarea aplicabilitatii directe a fost realizata prin hotararea C.J.C.E:pag.75 - Van Gend & Loos. 129. In cazul unei incalcari a obligaaiei de transpunere a unei directive, trebuie avute in vedere urmatoarele:pag.66 -obiectivul respectivei directive trebuie să fie conferirea de drepturi oricăror persoane; – Continutul acestor drepturi trebuie să poată fi stabilit pe baza directivei însăsi; – Între încălcarea obligatiei impuse statului membru si prejudicial provocat trebuie să existe o cauzalitate. Atunci, dreptul la despăgubire rezultă direct din dreptul comunitar. Dimpotrivă – în cazul lipsei unei reglementări de drept comunitar – revendicarea dreptului la despăgubire se conformează dreptului naŃional referitor la daune-interese, care este în vigoare în respectivul stat membru, în special în privinta stabilirii instantei competente si a alcătuirii procedurii de intentare a actiunii. 130. O dispozitie comunitara trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii pentru a i se recunoaste efectul direct:pag.75-76 -claritate, precizie si neafectarea de conditii. 131. Curtea de justitie de la Luxemburg a stabilit efectul direct al prevederilor directivelor numai pentru:61 -cazul ca acestea sunt in favoarea cetatenilor si cad in sarcina statului 132. Prevederile directivelor care impun obligatii tertilor:pag.62 -nu pot produce niciodata efect direct 133. Obligatia statelor membre de compensare a unei daune exista, in principiu, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii: Sursa: Sinteza . capitolul III 134. Ordinea juridica comunitara:pag.74 -este o ordine juridică supranaŃională, care se întemeiază pe acceptarea transferării, de către statele membre ale Uniunii Europene, a unor competente decizionale către institutiile comunitare. În cadrul acestei ordini juridice se mentin unele competente, deloc lipsite de importantă, la nivelul national al statelor ce fac parte din Uniunea Europeană. 135. Obiectivele Uniunii europene cuprinse in Tratatul de la Lisabona sunt:pag.119-120 - idem intreb.116 136. Potrivit Tratatului de la Lisabona Uniunea pag.121 -se întemeiază pe valorile respectării demnitătii umane, libertătii, democratiei, egalitătii, statului de drept, precum si pe respectarea drepturilor omului,inclusiv a drepturilor persoanelor care apartin minoritătilor. Aceste valori sunt comune statelor membre într-o societate caracterizată prin pluralism,nediscriminare, tolerantă, justitie, solidaritate si egalitate între femei si bărbati”. 137. Uniunea se intemeiaz. pe urmatoarele valorile:pag.121 -respectarea demnităŃii omenesti; -libertatea; -democraŃia; -egalitatea; -statul de drept; -respectarea drepturilor omului, inclusiv drepturile persoanelor care apartin unor minorităti. 138. Uniunea europeana dispune de urmatoarele competente:pag. 122 - competente exclusive : numai Uniunea poate legifera si adopta acte obligatorii din punct de vedere juridic. Statele membre nu pot să o facă singare decât daca sunt abilitate de către Uniune; - competente partajate între Uniune si statele membre: statele membre îsi exercită competenta în măsura în care Uniunea nu si-a exercitat-o pe a sa sau în cazul când Uniunea a decis a înceta să si-o exercite. - competente pentru a desfasura actiuni de sprijinire, coordonare sau de completare a actiunii statelor membre, fără a înlocui din acest motiv competenta lor în aceste domenii. 140. Delimitarea competentelor Uniunii este guvernata de:pag.123 -principiul arbitrarii 141. Exercitarea competentelor Uniunii este reglementata de:pag.123 -principiile subsidiaritatii si proportionalitatii 142. Printre competentele exclusive ale Uniunii intalnim:pag.124 - uniunea vamală - stabilirea regulilor de concurentă necesare functionării ale pietii interne; - politica moentară pentru statele membre în care moneda de circulatie este euro; - conservarea resurselor biologice ale mării în cadrul politicii comune a pescuitului; - politica comercială comună; - concluzia unui acord international corespunzător exercitării unei competente interne exclusive. 143. Competentele partajate intre Uniune si statele membre se aplica in urmatoarele domenii principale:pag.125 (a) piata internă; (b) politica socială, pentru aspectele definite în prezentul tratat; (c) coeziunea economică, socială si teritorială; (d) agricultura si pescuitul, cu exceptia conservării resurselor biologice ale mării; (e) mediul; (f) protectia consumatorului; (g) transporturile; (h) retelele transeuropene; (i) energia; (j) spatiul de libertate, securitate si justitie; (k) obiectivele comune de securitate în materie de sănătate publică, pentru aspectele definite în prezentul tratat. 144. Uniunea este competenta sa desfasoare actiuni de sprijinire, de coordonare sau completare a actiunii statelor membre in urmatoarele domenii:pag.126-127 (a) protectia si îmbunătătirea sănătătii umane; (b) industria; (c) cultura; (d) turismul; (e) educatia, formarea profesională, tineretul si sportul; (f) protectia civilă; (g) cooperarea administrativă.” 145. In temeiul principiului atribuirii:pag.123 Uniunea actionează numai în limitele competentelor care i-au fost atribuite de statele membre prin tratate pentru realizarea obiectivelor stabilite prin aceste tratate. Orice competentă care nu este atribuită Uniunii prin tratate apartine statelor membre. 146. In domeniile cercetarii, dezvoltarii tehnologice si spatiului:pag.126 -Uniunea dispune de competentă pentru a desfăsura actiuni si, în special, pentru definirea si punerea în aplicare a programelor, fără ca exercitarea acestei competente să poată avea ca efect împiedicarea statelor membre de a-si exercita propria competentă. 147. In cazul in care tratatele atribuie Uniunii competenta exclusiva intr-un domeniu determinat:pag.127 -numai Uniunea poate legifera si adopta acte cu fortă juridică obligatorie, statele membre putând să facă acest lucru numai în cazul în care sunt abilitate de Uniune sau pentru punerea în aplicare a actelor Uniunii 148. In cazul in care tratatele atribuie Uniunii o competen.. partajata cu statele membre int-run domeniu determinat:pag.127 -Uniunea si statele membre pot legifera si adopta acte obligatorii din punct de vedere juridic în acest domeniu. Statele membre îsi exercită competenta în măsura în care Uniunea nu si-a exercitat competenta. Statele membre îsi exercită din nou competenta în măsura în care Uniunea a hotărât să înceteze să si-o mai exercite. 149. Tratatul de la Lisabona a fost semnat la :pag.119 -13 decembrie 2007 150. Tratatul de instituire a unei Constitutii pentru Europa:pag.249 -a fost semnat la Roma la 29 octombrie 2004 -se mai numeste Constitutia de la Roma 151. Tratatul de instituire a unei Constitutii pentru Europa Sursa: Sinteza . capitolul VII 152. Unde a fost semnat ultimul tratat cu privire la Uniunea European.pag.119 -Lisabona 153. Tratatul de la Lisabona propune pentru Consiliul European: Sursa: Sinteza . capitolul VII 154. In care Tratat este introdusa functia de Presedinte al Consiliului European?pag.250 -Tratatul de la Lisabona 155. Conform Tratatului de la Lisabona, incepand cu 1 noiembrie 2014, Comisia va fi compusa dintr-un numar de membri, incluzand presedintele si Inaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe si politica de securitate, corespunzator :pag.258 -fiecarui stat membru 156. Care este noul sistem de vot in Consiliul de Ministri?pag.252 -votul cu majoritate calificata(sistemul dublei majoritati-a statelor membre si a populatiei) 157. Functia de Inalt Reprezentant al Uniunii pentru politica externa si de securitate comuna(PESC) va fi alaturata celei de:pag.253 -vicepresedinte al Comisiei 158. Tratatul de la Lisabona Sursa: Sinteza . capitolul XI 159. Cei trei piloni (politicile comunitare, PESC si cooperarea judiciara si politieneasca in materie penala)pag.254 -vor fuziona 160. In materie de cooperare judiciar. si politieneasca, cele mai multe decizii vor fi luate cu:pag.254 -majoritatea statelor membre(si nu cu unanimitate) 161. Tratatul de la Lisabona:pag.254 -recunoaste explicit ,pentru prima data,posibilitatea ca un stat membru sa se retraga din Uniune 162. Potrivit Tratatului de la Lisabona Parlamentul European:256 -va avea noi atributii privind legislatia,bugetul Uniunii Europene si acordurile internationale -se va afla pe o pozitie de egalitate cu Consiliul 163. Pentru ca un stat membru sa se retraga din Uniune:pag.254 -este nevoie de un acord intre Uniune si statul membru in cauza,acord votat in Consiliu cu majoritate calificata si aprobat de Parlament(amendamentele 56 si 57 din Tratatul de la Lisabona) 164. Directiva:pag.82 -reprezinta actul European,adoptat de Consiliu si de Comisie sau de Consiliu si Parlament,adresat statelor membre prin care se cere acestora sa atinga un anumit rezultat intr-un termen dat,fara a se stabili metodele sau mijloacele necesare atingerii acestuia -reprezintă o tehnică legislativă mediată si o metodă de legiferare la două nivele, fiind o normă cadru completată cu dispozitii de aplicare. 165. Decizia:pag.84 -Este actul european care poate fi emis de Consiliu, Consiliu si Parlament, Comisie si Banca Centrală Europeană, si care are următoarele caracteristici: - este un act administrativ individual, chiar si atunci cât se adresează mai multor persoane fizice sau juridice, ori mai multor state membre, - este obligatorie în toate elementele sale pentru destinatari (persoană fizică, întreprindere sau stat membru), - are efect direct în ceea ce-l priveste pe destinatar si de obicei siaplicabilitate directă, în functie de destinatarul ei. -se bucură de prezumtia de legalitate, ca toate actele comunitare. 166. Regulamentul:pag.82 -reprezintă acel actcomunitar de aplicabilitate generală, care poate fi adoptat de Consiliu, Consiliuîmpreună cu Parlamentul, Comisie, sau Banca centrală europeană, prin care sestabilesc principii normative ce determină în mod abstract conditiile în care se aplică si se formulează consecintele juridice ce decurg din el. -un act normativ important si numeros în dreptul comunitar, fiind considerat principalul mijloc de exprimare a puterii legislative a Comunitătilor. 167. Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa ramane Sursa: Sinteza . capitolul XI 168. La sfarsitul anului 2006, Constitutia europeana a fost ratificata Sursa: Sinteza . capitolul XI 169. Principiile generale ale dreptului comunitar au fost ini.iate si formulate Sursa: Sinteza . capitolul III 170. Cand a fost creat Consiliul Europei?pag.261 -5 Mai 1949 171. Unde a fost stabilit sediul CECO? -Luxemburg 172. Prima extindere a Comunitatii Europene a avut loc in anul 1976, care sunt statele care au aderat atunci?pag.8 -Regatul Unit al Marii Britanii,Irlanda si Danemarca 173. Actul Unic European (AUE), 1986, avea ca obiectiv finalizarea realizarii pietei interne, cum este definit.?pag.8 -„o zonă fără frontiere interne în care este asigurată libera circulatie a mărfurilor, persoanelor, serviciilor si capitalului”. Tratatul a intrat în vigoare în 1987. 174. Pe ce se sprijina Cooperarea instituita prin Tratatul de la Maastricht (1992)?pag.9 -pe cei trei pilóni a) Comunitatea Europeană (CE) b) Politica Externă si de Securitate Comună (PESC) c) Cooperarea în JustiŃie si Afaceri Interne (JAI). 175. Sub ce denumire este cunoscut Tratatul de la Maastricht?pag.9 -Tratatul asupra Uniunii Europene 176. Care au fost obiectivele TUE?pag.9 -1. trecerea de la piata unică la o uniune economică si monetară, comportând si trecerea la o monedă unică; 2. afirmarea identitătii pe scena internatională printr-o politică externă si de securitate comună, inclusiv o politică de apărare comună; 3. întărirea protectiei drepturilor si intereselor resortisantilor statelor membre prin instituirea unei cetătenii a Uniunii; 4. dezvoltarea unei cooperări mai strânse în domeniul justitiei si afacerilor interne (JAI), garantându-se siguranta si securitatea popoarelor în conditiile unei libere circulatii a persoanelor; 5. mentinerea integrală a acquis-ului comunitar si dezvoltarea lui în vederea asigurării eficacitătii mecanismelor si institutiilor comunitare 177. Functionalismul sectorial al lui Monnet a stat la baza CECO si EURATOM ?pag.21 -adevarat 178. Care sunt curentele de gandire care se disting in privinta directiilor de evolutie a constructiei europene?pag.21 – functionalismul sectorial al lui Monnet, inspirat de institutionalismul juridic francez (integrarea functională). – interguvernamentalismul - care se pronuntă pentru cooperarea interguvernamentală. – neofunctionalismul având ca întemeiere teoretică conceptul „spillover process”. – federalismul interguvernamental ca metodă a constructiei europene în opozitie cu metoda interguvernamentală si într-o anumită continuitate cu functionalismul sectorial. – realizarea unui parlament bicameral prin crearea a două camere care să reprezinte natiunile, actualul Parlament European fiind un reprezentant al popoarelor; – distribuirea competentelor între cele trei nivele ale administratiei(europeană, natională, regională), în lipsa căreia nu putea exista o corectă aplicare a principiului subsidiaritătii; – adoptarea unei Constitutii Europene care să includă si un Catalog al drepturilor fundamentale ale cetătenilor europeni. 179. Guvernele statelor membre, de comun acord, dupa consultarea Parlamentului European, desemneaza persoana pe care intentioneaza sa o numeasca presedintele Comisiei?pag.143 -fals:Consiliul face acest lucru 180. Consiliul, impreuna cu presedintele desemnat, desemneaza celelalte persoane pe care intentioneaza sa le numeasca membrii ai Comisiei Europene?pag.143 -adevarat 181. Comisia este compusa din membrii alesi pe baza competentei lor generale si care ofera toate garantiile de independenta?pag.142 -adevarat 182. Viitoarea Comisie, ca organ colegial, este supusa aprobarii Parlamentului European?pag.143 -adevarat 183. Mandatul comisarului european poate inceta ca urmare a cererii statului care l-a propus?pag.145 -fals 184. Mandatul comisarului european poate inceta la cererea oricarui stat membru?pag.145 -fals 185. Mandatul comisarului european poate sa inceteze odata cu intreaga Comisie ca urmare adoptarii de Parlamentul European a motiunii de cenzura?pag.145 -adevarat 186. Daca un comisar a fost demis, mandatul noului comisar este de 5 ani?pag.145 -fals 187. Comisarii europeni beneficiaza de scutire de impozite si taxe pentru veniturile realizate?pag.145 -adevarat 188. Comisarii europeni beneficiaza de imunitate de jurisdictie pentru actele savarsite in indeplinirea atributiilor lor de comisar?pag.145 -adevarat 189. Pe timpul mandatului lor, comisarilor le este interzisa orice activitate profesionala, remunerata sau neremunerata?pag.145 -adevarat 190. Membrii Comisiei Europene, dupa incetarea mandatului, trebuie sa respecte obligatiile decurgand din functia avuta?pag.145 -adevarat 191. Membrii comisiei europene, dupa incetarea mandatului, trebuie sa respecte obligatiile decurgand din functia avuta?pag.145 -adevarat 192. Membrii Comisei Europene nu pot demisiona?pag.145 -fals;ei pot demisiona 193. Membrii Comisiei Europene care au profesii liberale (avocati, medici, arhitecti) pot cumula veniturile astfel obtinute cu cele din exercitarea functiilor lor? Sursa: Sinteza . capitolul VIII 194. Un comisar european nu este obligat sa demisioneze daca Presedintele Comisiei Europene ii cere sa demisioneze, deoarece Presedintele are doar un rol administrativ si protocolar?pag.144 -fals,este obligat sa demisioneze 195. Un comisar european poate coordona mai multe directorate generale?pag.146 -adevarat 196. Comisia Europeana este gardianul tratatelor?pag.147 -adevarat 197. Comisia Europeana are monopolul initiativei legislative?pag.148 -adevarat 198. In statele membre ale Uniunii Europene functioneaza delegatii ale Comisiei Europene?pag.149 -adevarat 199. Consiliul de Ministrii al Uniunii Europene intocmeste anteproiectul de buget al Uniunii Europene?pag.149 -fals;acesta este intocmit de Comisie 200. Comisia executa bugetul pe propria responsabilitate si in limitele fondurilor alocate?pag.149 -adevarat 201. Consiliul da descarcarea de gestiune Comisiei pentru executarea bugetului Uniunii?pag.149 -fals;acesta este dat de Parlamentul european 202. Comisia se convoaca de presedintele sau si se intruneste saptamanal si ori de cate ori este nevoie?pag.150 -adevarat 203. Sedintele Comisiei sunt publice?pag.150 -fals 204. In procedura scrisa, daca nici un membru al Comisiei nu formuleaz. obiectii intr-un anumit termen, propunerea se considera adoptata?pag.151 -adevarat 205. Propunerile ajunse in discutia Comisiei sunt supuse votului, la cererea unuia din membri, fie in forma initiala, fie in forma modificata?pag.151 -adevarat 206. In procedura delegarii, un comisar poate actiona in numele altuia prin mandatare?pag.151 -adevarat 207. Comitetele de administrare pot sa suspende masurile de executie luate de Comisie si sa trimita dosarul la Consiliul pentru decizie? Sursa: Sinteza . capitolul VIII 208. Comitetele consultative pot face recomandari Comisiei, iar aceste recomandari sunt obligatorii? Sursa: Sinteza . capitolul VIII 209. Mandatul membrilor Parlamentului European este imperativ?pag.154 -fals,este reprezentativ 210. Membrii Parlamentului European nu pot indeplini alte functii sau mandate nationale?pag.154 -adevarat 211. Europarlamentarii nu pot fi cercetati, retinuti sau urmariti pentru opiniile sau voturile exprimate in exercitarea functiilor?pag.155 -adevarat 212. Imunitatile europarlamentarilor sunt o garantie a independentei lor?pag.155 -adevarat 213. Imunitatea europarlamentarului se ridica de Parlamentul European?pag.155 -adevarat 214. Mandatul parlamentarilor europeni este de 5 ani si este egal cu legislatura Parlamentului European?pag.154 -adevarat 215. Pe teritoriul oricarui stat membru nu se poate lua impotriva unui europarlamentar nici o masura de detentie sau urmarire judiciara penala cu exceptia infratiunilor flagrante, fara ca Parlamentul European sa ii fi ridicat imunitatea?pag.155 -adevarat 216. Grupurile parlamentare se formeaza pe criterii nationale?pag.158 -fals 217. Mandatul Presedintelui Parlamentului este de 5 ani egal cu legislatura acestuia?pag.156 -fals;este de 2 ½ ani 218. Presedintele Parlamentului European, reprezinta Parlamentul European?pag.156 -adevarat 219. Conferinta presedintilor de comisie reuneste presedintii comisiilor permanente si temporare?pag.158 -adevarat 220. Parlamentul prezinta, atunci cand este consultat, recomandari privind PESC?pag.174 -adevarat 221. Parlamentul primeste informari de la Consiliu si Comisie privind PESC?pag.174 -fals ¿????? 222. Parlamentul are atributiuni bugetare?pag.163 -adevarat 223.Secretarul general al Consiliului European exercita functia de Inalt Reprezentant pentru PESC?pag.139 -adevarat[/quote] |
Autor: | anna_simo [ 19 Mai 2009, 16:36 ] |
Subiectul mesajului: | Re: SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
Succes si note cat mai mari ![]() |
Autor: | moruz paula [ 22 Mai 2009, 08:50 ] |
Subiectul mesajului: | Re: SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
multumesc anna_simo ! |
Autor: | anna_simo [ 22 Mai 2009, 13:11 ] |
Subiectul mesajului: | Re: SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
CU MARE PLACERE,SI ALTADATA ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Autor: | cobra1973neagra [ 08 Iun 2009, 19:44 ] |
Subiectul mesajului: | Re: SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
Buna ziua. Eu sunt Elena, anul 1 Drept Piatra Neamt. Am sa postez un test de autoevaluare pe carfe l-am gasit si eu si care s-ar putea sa va folosesca. Mult noroc tuturor. |
Autor: | geeman [ 08 Iun 2009, 20:33 ] |
Subiectul mesajului: | Re: SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
iata ce am gasit pe alte forumuri, e valabil pentru DAP Bucuresti : |
Autor: | pietroiu_georgiana [ 10 Iun 2009, 15:37 ] |
Subiectul mesajului: | Re: SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
am si eu 2 teste primite sper sa foloseasca |
Autor: | pietroiu_georgiana [ 10 Iun 2009, 15:38 ] |
Subiectul mesajului: | Re: SEM 2-INTRODUCERE IN DREPTUL EUROPEAN |
al doilea test |
Pagina 1 din 2 | Ora este UTC + 2 [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group https://www.phpbb.com/ |